
Obzirom da smo svi usred pandemije COVID 19, nastavu je sve teže organizovati samo na tradicionalan način (u školi), te se kao alternativa u svim našim školama u BiH pa i kod nas organizuje online nastava. Bez obzira u kolikom su omjeru raspoređeni tradicionalna nastava i online nastava od velike važnosti je ukazati na to da korištenje interneta od strane učenika pored raznih prednosti, sa sobom nosi i mnoge skrivene opasnosti.
Svima nama je jasno, da naša djeca i učenici, provodeći vrijeme online dolaze u priliku, pored vremena provedenog na školskoj platformi i drugim organizovanim nastavnim aktivnostima, posjetiti i razne stranice, aplikacije, te društvene mreže, a sve pod izgovorim da su u školi .
Međutim, iako tehnologija ima mnoge prednosti i unaprjeđuje kvalitetu života na brojnim poljima, ako se ne koristi na primjeren način, poštujući pravila komunikacije i vodeći računa o sigurnosti i zaštiti svih uključenih, može imati negativne posljedice. Neke od negativnih posljedica su: elektroničko nasilje (uključenost u nasilje među djecom), vršnjačko nasilje, seksualna eksploatacije djece i zlostavljanje u internet okruženju, trgovina djece i mladih.
Sve veći je broj djece i mladih izloženo nasilju preko interneta.Međutim, zabinjavajuća je činjenica da i dalje ono nije dovoljno prepoznato kao problem u društvu. Jedan od razloga zbog koga nasilje preko interneta nije prepoznat kao zabrinjavajući leži u činjenici da se on događa u virutualnom svijetu te da nije prisutan u stvarnom djetetovom okruženju . Naprotiv, svi trebamo biti osviješćeni, da je ovaj problem itekako prisutan u djetetovom životu i utječe na sva područja njegovog funkcionisanja posebno obzirom na važnost virtualnog okruženja i virtualne komunikacije u svakodnevnim aktivnostim djece i mladih.
U moderno vrijeme sve češće gledamo realni svijet kroz prozor društvenih mreža i modernih tehnologija općenito, te primjeri poput Facebooka nam govore kako održavamo iluzorne kontakte s prijateljima i rodbinom a da se zapravo uživo nismo vidjeli duži period vremena, a možda i nikad. Djeca nam na svojim društvenim mrežama Facebook, Instagram i dr.imaju po hiljadu prijatelja..te zapitajmo se, jesu li se uživo sreli i upoznali sa svakim od hiljadu svojih prijatelja.
Dalje, svjesni smo također, da živimo u svijetu instant informacija, gdje jednim klikom dobivamo željenu informaciju (bez upita o tačnosti, provjerenosti iste). Djeca i mladih koji su izloženi ekranima. Nekada smo ekrane imali na udaljenosti nekoliko metara u obliku televizora, sada djeca i mladi imaju ekrane praktično na rukama na manje od 30 cm.
Iz svega navedenoog pred roditelje/staratelje postavlja se veliki zadatak. Zadatak o važnosti učenja o sigurnoj upotrebe interneta djece i mladih.
Neke od preporuka šta odrasli: roditelji/staratelji, braća, sestre, porodica mogu napraviti:
- Uspostaviti kvalitetan odnos pun povjerenja sa svojim djetetom.
- Komunicirati sa djetetom o njegovim svakodnevnim aktivnostima, iskustvima, ponašanju u svakodnevnom i virtualnom svijetu.
- Razgovarati sa djetetom o modernim tehnologijama, prednostima rizicima i načinima zaštite.
- Razgovarati sa djetetom o njegovim navikama prilikom korištenja modernih tehnologija.
- Razgovarati sa djetetom o internet stranicama, igricama i aplikacijama koje koristi i važnosti istih za njega.
- Razgovati sa djetetom o tome koliko je važno promisliti prije slanja poruke i potaknite ih da se zapitaju kako bi se oni osjećali da dobiju takvu poruku.
- Postavite jasna pravila kojima je zabranjeno dijeljenje tuđih ličnih informacija, fotografija, videozapisa.
- Postavite pravilo prema kojem nije dopušteno slati fotografije ili videozapise drugih ljudi bez njihova dopuštenja, kao ni slati sadržaje koji mogu uvrijediti druge ljude.
- Uputite dijete na mjere zaštite i sigurnosti. Objasnite im da je prvo i osnovno pravilo zaštite ne odavati nepoznatim osobama putem interneta ili mobitela lične podatke, ime i prezime, adresu kuće/stana, škole.
- Upozorite djecu da ne primaju darove, bonove za mobitele i slično od nepoznatih osoba. Upozorite ih da ne obavljaju protuusluge za tu osobu u vidu slanja svojih neprimjerenih (i nagih) slika, davanja brojeva telefona i sličnih ličnih podataka.
- Iako je često teško i prva reakcija ukloniti uznemiravajuće sadržaje i slike, pokušajte sve primljene sadržaje, poruke i slično sačuvati kao dokaz. Policija će pomoću tih dokaza lakše pronaći zlostavljače.
- Ograničite korištenje računara, mobitela na jedan ili dva sata dnevno (dobro je uvesti jasna pravila, npr. nema računara prije škole, prije spavanja, za vrijeme obroka ili prije ispunjavanja školskih obaveza..zadaće, učenja.).
- Stavite računar u dnevni boravak ili u prostor koji je vama vidljiv.Tako možete nadgledati djecu dok su na internetu i vidjeti koje stranice posjećuju. Razvite povjerenje sa djecom pri upotrebi i mobitela.
- Potičite korištenje računara, mobitela što više kao oruđe za učenje i druženje, a ne isključivo za zabavu (npr.igice). Važno je znati i da mnoge igrice traže 18 godina za pristup.
- Vaša djeca mogu znati više o tehnologiji od vas, ali vi znate više o životu. Dopušteno vam je postaviti pravila i tražiti njihovo poštovanje.
Vi ste roditelj!
Pripremila: Sadifa Memić, pedagog-psiholog